Според европейското пазарно проучване „Обсерватория 2023“, по-малко от половината българи приемат, че low-cost пазарът в страната е добре развит, докато средното за Европа е 60%.
Според сънародниците ни едно от най-важните условия за растеж на този сектор е да предложи по-добро качество.
Проучването „Обсерватория“ разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година. През 2023 година, темата му е „Ниски цени за всеки“. То беше проведено в 15 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция и Великобритания, като бяха интервюирани близо 14 200 европейци.
Предлагаме ти някои от изводите от проучването „Обсерватория 2023“, които разкриват актуални тенденции в low-cost потреблението:
1.Европейците се опасяват от недостиг на ресурси
На фона на инфлацията и на политическите събития в Европа, 55% от европейците се притесняват, че ще има недостиг на храни, а 58% очакват прекъсвания на електричеството. В това отношение българите сме по-спокойни, като 35% споделят, че очакват да имат затруднения с набавянето на някои храни, а 32% се опасяват от режим на тока. Над половината или 54% от европейците се притесняват и от недостиг на горива, а 53% - от прекъсвания на доставките на газ.
2.В динамичните времена избираме low-cost стоки и услуги
Промените в начина на живот от последните години създават голям потенциал за растеж на low-cost пазара. Заради спада на покупателната способност ще бъдем принудени да търсим повече информация за продуктите и ще избягваме да плащаме за екстри и характеристики на продуктите, от които не се нуждаем. Именно предлагането на „базови“ стоки и услуги е една от отличителните черти на low-cost модела. Според 77% от анкетираните той елиминира всичко, което не е важно и предлага само това, което е действително необходимо на хората.
3.Инфлацията е добър съюзник на ниските цени
Проучването показва, че 67% от хората в Европа вярват, че дискаунтърите и бюджетните брандове им помагат да подобрят покупателната си способност. Според 85% от европейците low-cost моделът им позволява да купуват стоки, които не биха си позволили иначе, тъй като са твърде скъпи.
4.Избираме ниска цена за всекидневните покупки, но търсим по-висок клас техника
В желанието си да запазим стандарта си на живот, ще пренаредим приоритетите на покупките си. Една от актуалните тенденции е, че от дискаунтъри пазаруваме по-често стоки за ежедневна употреба като храни и облекла. Според данните на „Обсерватория 2023“, през изминалата година 41% от европейците по-често са посещавали хранителни дискаунт вериги, а 34% - магазини за low-cost мода.
В същото време, при потребителската електроника сме по-склонни да инвестираме повече в по-висок клас техника, с по-висока добавена стойност и по-дълга гаранция, с възможност за ремонт след изтичане на гаранцията или замяна с по-нов модел.
5.В България low-cost пазарът има потенциал за растеж, но трябва да предложи качество
Новото издание на „Обсерватория“ показва, че пазарът на low-cost стоки и услуги в България все още има потенциал за растеж. Само 47% от българите казват, че този сектор е добре развит в страната, което е по-ниско от средното за Европа от 60%. Най-широко проникване на тези бизнес модели се наблюдава в Швеция и Франция.
Едно от най-важните условия за растеж на нискобюджетния пазар е да предложи по-добро качество. Според данните от проучването, в България сме с най-ниска оценка за качеството на дискаунт продуктите и услугите. Докато средната оценка в Европа е 6.8 от 10, то в България е 6.1. Освен това само 49% от българите заявяват, че когато ползват такива продукти и услуги получават добро качество срещу парите си. Средният процент за ЕС е близо 60%.