За да е успешен един бизнес, трябва да познава клиентите си.
Представихме новото издание на голямото проучване на групата BNP Paribas Personal Finance „Observatoire”, което описва клиентите на бъдещето и по-конкретно милениумите, като поканихме бизнес партньори, журналисти от водещи български медии и колеги в зала „Ню Йорк Сити“ на модерната сграда Capital Fort.
Близо 100 гости научиха от първо лице ще изчезнат ли физическите магазини, кои ще са водещите тенденции в търговията, как магазините трябва да се променят, за да привлекат клиентите на бъдещето и защо е важно в един магазин да има детски кът.
Observatoire
Голямото годишно проучване на групата BNP Paribas Personal Finance разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 г. и се утвърди като важен индикатор за ключови участници в потребителския сектор и автомобилната индустрия. Фокусът тази година: "Милениумите и магазините: раздялата е далече". Изследването се проведе в 17 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания, бяха интервюирани близо 14 000 европейци, като България участва за втори път.
Милениумите - хората, родени между началото на 80-те и средата на 90-те г. на миналия век бяха тема на тазгодишното проучване. Тяхното поколение се характеризира с полово равенство, изключително високо образователно ниво и със стремеж за намиране на баланс между работата и личния живот. Значителна част от „Observatoire” 2018 разглежда предпочитанията за начина на пазаруване на милениумите като се фокусира както върху шопинг изживяването на поколението на бъдещето, така и върху това как търговците трябва да се променят с цел да привлекат потребителите на следващите години.
Оптимизмът сред европейците
Събитието започна с представяне на проучването „Observatoire”. Паскал Русари, директор „Маркетинг и продажби“ на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа разказа в повече за изследването, страните, участниците и за основните макроикономически трендове.
Добрите новини - в почти всички страни оптимизмът на хората расте. Те се чувстват все по-уверени за бъдещето, възнамеряват да харчат повече, което ще доведе до повишение на стандарта им на живот.
Разбира се основният фокус беше върху милениумите. Те са много по-оптимистично настроени за бъдещето, в сравнение със средното ниво за ЕС. А българските милениуми са сред най-оптимистично настроените - на второ място, заедно с румънските, като съвсем леко изостават от тези в Дания.
Паскал Русари обобщи позитивните нагласи в България с думите: „"Милениумите са оптимисти, защото не трябва да се борят с безработицата. Ако си млад в България и говориш английски, можеш лесно да си намериш работа, особено в София. В страната става все по-добре и по-добре за млади хора, а това е хубаво и за бизнеса. Потенциалът е голям, но и конкуренцията също. Ето защо и ние трябва да ставаме все по-добри."
Милениумите и другите
След Паскал Русари на сцената излезе новият управител на БНП Париба Лични Финанси в България - Жозе Салойо. Той представи интересно сравнение между възприятието на милениумите за самите себе си и как ги виждат хората над 35 години.
Оказа се, че различията са огромни. Ако за поколението Y връстниците им са работливи, упорити и преследват целите си, то по-възрастните мислят, че те са вятърничави, безотговорни и дори мързеливи. Времето ще покаже кои са прави. Но и едните и другите споделят общи ценности. Най-важни са семейството и отношенията с близките. А милениумите дават лек приоритет на пътуването, четенето и ученето чрез опит.
И отново беше споменат оптимизмът. "Българите са едни от най-позитивните, с най-изразен ръст в положителните си очаквания, което ще се отрази върху покупателната способност и икономическата среда. Те са в началото и разгара на професионалния си път," сподели Жозе Салойо.
Какво искат милениумите от магазините?
Много хора мислят, че младите предпочитат онлайн търговията и са готови да се откажат от посещението на физически магазин. Всъщност истината е, че за тях пазаруването е удоволствие, но те искат магазините да се променят, за да продължат да ги посещават. Това стана ясно от думите на колегата ни Пламен Георгиев, който замести на сцената заместник-управителя на компанията Нели Недялкова.
Той представи много интересни данни как трябва да изглежда магазинът на бъдещето и как милениумите пазаруват. И тъй като те са важни за бизнеса, съвсем скоро ще им посветим отделна, подробна статия. Засега леко ще открехнем завесата с думите на Пламен „Очаквано милениумите са дигитално много активни спрямо другите поколения. Българските милениуми посочват, че ползват усилено така наречения ROPO (Research Online, Purchase Offline) – търсят инфо за продуктите онлайн и после ги купуват офлайн. Залагат двойно повече на социалните медии спрямо другите групи. Най-често изцяло онлайн се пазаруват културни продукти, дрехи, спортни стоки, козметика. От друга страна мебели, храна и „направи си сам“ стоки печелят предпочитания в канала на физическите магазини".
Поколението Z
Специален гост на събитието ни беше Никола Диаконо, Експерт в технологичния маркетинг център за иновации L'Echangeur, BNP Paribas Personal Finance. Той погледна още по-напред в бъдещето и представи как ще пазарува поколението Z – родените в началото на 21-и век. Очаквай най-интереснното от неговата презентация на тема „Профил и очаквания на свързания потребител“.
Малък акцент от нея: „Игрите са много ценно нещо за компаниите, които искат да достигнат до поколение Z. Това поколение използва мобилните си телефони, заради приложенията, смята Фейсбук за медия, а не за социална платформа, предпочита видео и пише домашните си направо на телефона", разказва Никола Диаконо.
Интересното предстои, а дотогава предлагаме да си припомниш миналогодишното издание на „Observatoire”, което беше посветено на доверието.