Тази година, тема на изследването е „Мисли локално, действай локално“. Проучването беше проведено в 17 държави, като бяха интервюирани близо 14000 европейци.
За трета поредна година България е включена в изданието на голямото годишно проучване на групата BNP Paribas Personal Finance - L`Observatoire, което разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС.
Журналисти от българските медии присъстваха на представянето на резултатите от изследването, в клуб „Перото“ в НДК. Специални гости бяха и проф. Елка Василева, член на УС на Асоциация „Активни потребители“, Жюстин Томс, блогър и зелен активист, Калоян Стайков, старши икономист, от Института за пазарна икономика.
В топ 3 сме в ЕС по намерение за харчене през 2019 г.
Българите са сред топ 3 на нациите в ЕС, които възнамеряват да харчат най-много през 2019 г. 62% от сънародниците ни заявяват, че биха харчили повече през следващите 12 месеца. Пред нас по намерения за покупки са единствено Словакия и Румъния.
„На първо място, както в България, така и в другите страни от ЕС, се нареждат пътуванията, което означава, че настроението на хората е умерено оптимистично, а на второ място се нареждат електроуредите – бяла и черна техника“, каза Нели Недялкова, директор „Продажби и маркетинг“ на BNP Paribas Personal Finance за Централна и Източна Европа, която откри събитието за представянето на L`Observatoire 2019.
Любопитни данни от проведено проучване в социалните медии, представи блогърката и зелен активист Жюстин Томс. „На въпроса, който зададох в моя Фейсбук профил, какво ще си купите до края на годината, всички отговориха по същия начин като резултатите от L`Observatoire 2019 - че ще пътуват в чужбина. Повече хора ще инвестират също в техника, телефон или някакво домашно оборудване.“
30% от българите заявяват, че покупателната им способност се е повишила
Според L`Observatoire 2019 покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 г., което е с 2% повече в сравнение с предишното издание. Тази цифра е над средното ниво за ЕС от 23%. „Българите сме склонни да даваме много повече, от това, което получаваме“, коментира проф. Елка Василева, член на УС на Асоциация „Активни потребители“.
Жозе Салойо: „Хората искат да подобрят стандарта си“
Българите са готови да харчат повече за забавления и да подобрят стандарта си на живот чрез покупка на модерни уреди и ремонт на домовете си, коментира още Управителят на БНП Париба Лични Финанси в България Жозе Салойо. „Това е положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление, заедно с експорта, е основен двигател на ръста на БВП“, допълни той.
В България казваме "българско вино", а във Франция - "вино от Бордо"
За 72% от българите „локален“ продукт означава „национален“, а покупката на такива стоки е акт на патриотизъм и подкрепа за икономиката на страната. Тaзи цифра е много по-висока от средната за ЕС от 41%. Хората в Западна и Централна Европа възприемат „локалните“ продукти като „регионални“ и за тях потреблението им означава защита на околната среда.
"В България, както и в цяла Източна Европа, Великобритания и Дания като „локални“ се приемат „национални“ продукти. В останалите страни от ЕС „локален“ е „регионален“. Проучването показва още, че 62% от българите предпочитат храни „произведени в България“, а 18% – с произход от друга страна от ЕС", обясни Жозе Салойо.
Повече подробности за нагласите на европейските потребители ще откриеш в L`Observatoire 2019: Мисли локално - действай локално.
Предлагаме ти да си припомниш и каква беше темата на миналогодишното издание. През 2018 г. L`Observatoire описваше клиентите на бъдещето и по-конкретно милениумите – като водещата тема бе: „Ще пазаруват ли милениумите във физически магазини?“.