Ежедневната съвместна работа предполага, че всички сме експерти в работните си отношения. А всъщност имаме толкова много потенциал за подобряване.
Всички имаме нужда да бъдем чути и разбрани. Не само от нашите шефове, но и от колегите, семейството, приятелите. Все пак способността ни да комуникираме помежду си и желанието да бъдем разбрани ни прави хора. Ето защо днес ти споделяме няколко ефективни трика да подобриш комуникацията на работното място.
Има дни, в които повече говорим, обсъждаме, чатим, пишем имейли, присъстваме на срещи, отколкото вършим каквото и да е друго. Има хора, за които това е призвание. А има и такива, които знаят, че могат да подобрят работните взаимоотношения с колегите.
Лошата комуникация може да се отрази на работоспособността и работата в екип.
Според проучвания, компаниите със служители, които общуват по-добре, са много по-продуктивни и ходят на работа с ентусиазъм.
Не бъди твърде обстоятелствен
Каквото и да искаш да кажеш - започни с него. Ако задаваш въпрос, задай го максимално ясно. Бъди директен и кратък.
Бъди добър слушател
Сигурно очакваш да има повече съвети как да говориш по-добре и да си по-ясен, но голяма част от комуникацията всъщност се крие в слушането. Увери се, че изслушваш колегите си и адресираш темите, които те повдигат, адекватно.
Вместо да си мислиш какво ще кажеш, изслушай човека срещу теб. Все пак и ти очакваш това от него.
Уважавай чуждите предпочитания при общуване
При толкова много канали за общуване, няма как да нямаш предпочитан. Същото важи и за хората, с които искаш да комуникираш. Ако пишеш дълги имейли, не очаквай хората, които обичат да говорят, да прочетат цялата кореспонденция.
Напиши най-важното още в началото. Искаш да се свържеш с колегата, който никога не си вдига телефона? Не се ядосвай, а просто напиши един бърз имейл.
Не крий грешките
Когато нещо не е комуникирано правилно, адресирай го веднага. Иначе ситуацията може да излезе извън контрол. Признавай си, когато грешката е твоя. И се опитай да е искрено.
Гради връзки, но бъди професионален
Не можем да говорим само по работа - човек трябва и да разпуска понякога. Всички се опитваме да намерим общи неща с колегите, за да се чувстваме част от екип. Това успява да направи и работния ден по-приятен. Но има граници, които не бива да пресичаме. Особено в общия служебен чат. Да, гифчето с котката ще зарадват колегите, но мястото му не е там, където обсъждате задачите си.
Обърни внимание на личния си стил на комуникация
Със сигурност имаш някакво специално отношение към думите, които използваш. Както и невербалната комуникация и езика на тялото. Често повдигаш въпросително вежди? Използваш много съкращения или термини, които може да не са ясни за всички? Довършваш ли започнатите изречения?
Разгледай внимателно силните и слабите си страни. Чуй чуждите забележки, но обърни внимание и на себе си. Обърни внимание и на тона си - може би той пречи на другите да чуят това, което имаш да им кажеш.
Каквито принципи и правила да следваш, не забравяй най-важното: отнасяй се към другите с уважение и внимание. Така хората отсреща също ще имат желание да те изслушат и разберат.
По-добрата комуникация ще сплоти екипа, ще помогне за по-бързото изпълнение на задачите и ще има по-малко напрежение. А и ще помогне за професионалното ти развитие.