Въпреки многобройните предизвикателства, около 20-30% от всички нови бизнес начинания в развитите държави се започват от жени.
Защо е по-трудното за жените да станат предприемачи и какво може да направи бизнесът, за да помогне?
Според световно проучване на Global Entrepreneurship Monitor, което включва 67 от страните в света, 224 милиона жени имат собствен бизнес. А по данни на създадения през 2017 г. Индекс на жените предприемачи на Mastercard, развитите пазари с най-добри условия за жени предприемачи са Нова Зеландия (74.4%), Канада (72.4%) и САЩ (69.9%). Според много проучвания жените предприемачи се справят по-добре от мъжете в много отношения. Тогава защо по-голямата част от бизнес начинанията се започват от мъже?
Индексът на Mastercard посочва, че двете основни причини, които спират жените да развиват бизнес идеите си, са културните предубеждения и по-малкият брой възможности за персонално развитие. Ето защо женското предприемачество често изисква повече смелост.
Жените имат нужда от подкрепа
Проучване на МЕТРО установява, че почти всяка втора жена (45%) мечтае да започне собствен бизнес, но едва 12% вярват, че ще успеят. Голямо предизвикателство пред по-нежната половина на бизнеса са и дълбоко вкоренените обществени стереотипи. Над половината (56%) от жените-предприемачи се притесняват, че към тях ще се отнасят непочтено и ще ги възприемат като недобре подготвени и слаби. Резултати показват още, че 65% от анкетираните собственици на фирми мислят, че както жените, така и мъжете срещат трудности при основаване и управление на бизнес. Около 32% са съгласни, че за жените е по-трудно да създадат собствен бизнес, отколкото мъжете.
Какви са пречките пред жените предприемачи?
Във Франция, както и в останалите развити европейски държави, по-малко от 1/3 от предприемачите са жени. В същото време много жени предпочитат да развиват собствен бизнес, вместо да работят на заплата, защото това им предоставя повече възможности: гъвкаво работно време, работа от вкъщи и по-големи доходи.
Какво спира жените тогава да преследват целите си?
Корените на тази ситуация се крият дълбоко в общественото мнение и социални норми. Освен това жените по-често страдат от липса на увереност и подкрепа, особено в ранните си години, когато започват да мислят за кариерното си развитие. Друго препятствие е фактът, че за жените е много по-трудно да убедят банкери и инвеститори да вложат пари в идеите им.
Как бизнесът може да помогне?
През годините групата BNP Paribas е играла активна роля в подпомагането на жените предприемачи. Като социално отговорна компания, винаги се е старала да разбие "стъкления таван", да улесни започването на бизнес и да помогне на всички да развият бизнес потенциала си.
Групата BNP Paribas:
> Подпомага жени предприемачи да развиват потенциала си чрез образователни работилници и менторски програми.
> Свързва жени предприемачи с международните партньори на групата и инкубатори.
> Създава полезно и достъпно съдържание, което да помага и улеснява жените предприемачи.
> Формира силни партньорства между различни бизнеси отвъд границите на държавата, в която работи.
> Осигурява подкрепа от фондации и университети (като партньорството с университета Станфорд), които съдействат на смели и талантливи жени, които искат да развиват бизнеса си по света.
> Подпомага силни инициативи - групата BNP Paribas спонсорира Women Initiative Foundation, която от 2016 г. подкрепя жените и развитието им в икономиката във Франция и по света.
> Насърчава по-младото поколение с подкрепата на асоциации и организации, организира семинари и срещи в училища, университети и гимназии, за да популяризира културата на предприемачеството сред младите жени на възраст 13 и 25 години.
Ние от БНП Париба Лични Финанси споделяме тези ценности и искаме да помагаме за развитието на жените предприемачи в България.