Според анализатори, скоро парите, такива каквито ги познаваме, постепенно ще бъдат изместени от сигурността и удобството на мобилните разплащания.
Какво представлява мобилното разплащане?
Това е разплащане през мобилно устройство, което има достъп до банковите сметки на своя притежател. За целта е необходимо инсталирането на приложение, което посредничи при транзакциите. Така плащането се извършва чрез мобилното устройство без да се налага потребителят да носи в себе си пари в брой, кредитни или дебитни карти.
Този тип плащания бележат забележителен ръст през последните години, като в периода 2012-2013 г. обемът им е достигнал 1 млрд. долара. Експерти на консултантската компания Emarketer прогнозират, че мобилните транзакции ще достигнат обем от 58 млрд. долара до 2017 година.
Развитието на мобилните приложения, а и редица проучвания потвърждават тенденцията за превръщането на мобилния телефон в онлайн портфейл. Например, вероятността американците да носят смартфона си, когато излизат, е два пъти по-голяма от това да вземат портфейла с банковите си карти и парите си.
Как бизнесът се възползва от новите методи на плащане?
На практика през смартфона могат да се извършват всякакви финансови операции – от транзакции на големи суми до покупка на сутрешното кафе. Потребителите все по-бързо усвояват управлението на „мобилните си портфейли“, а големите компании успешно се възползват от този факт.
Популярната верига кафенета Starbucks, например, предлага възможност на всеки свой клиент да плати от разстояние продуктите, които е поръчал директно през телефона си, и да ги вземе на място на път за офиса.
Друг пример е международният гигант Amazon и неговата системата за мобилни разплащания “Login and Pay with Amazon”. Самата система представлява вграден жълт бутон „Pay with Amazon” в сайтовете на партньорите на компанията. Чрез него потребителят, чрез регистрацията си в Amazon, може да пазарува онлайн от съответните партньорските сайтове на компанията. Така Amazon влиза в ролята на трета страна в процеса на онлайн продажбите, директно противопоставяйки се на PayPal и други сайтове за онлайн разплащания.
От подобни процеси печелят не само потребителите, но и стартиращи фирми в областта на системите за мобилни разплащания, които отбелязват сериозен растеж.
Бъдещето на мобилните разплащания е тясно свързано с развитието на комуникациите и на интернет. В бъдеще всички и всичко ще са свързани, включително и компаниите и техните клиенти. Според световно известният футурист д-р Патрик Диксън, именно това е и една от основните тенденции в бъдещето на мобилните комуникации.