Клиентите бързо променят своите предпочитания в ежедневното си пазаруване. Това може да бъде продиктувано както от емоционалното им поведение, така и от цялостната икономическа обстановка, в която се намират.
Във времена на стагнация хората сменят любимите си марки с по-евтини продукти. Най-ясно това се вижда при покупките на храна. Според футуриста д-р Патрик Диксън тази тенденция ще се запази и за в бъдеще, което ще доведе до промяна и на поведението на търговците.
Развитието на собствените марки
По време на презентацията си в София, която изнесе по покана на БНП Париба Лични Финанси, България, „Гуруто на глобалната промяна” прогнозира, че евтините марки ще завземат все по-голям пазарен дял и, че те ще бъдат сериозен процент от асортимента на хипермаркетите. Нещо повече - той очаква, че ще наблюдаваме истински „бум” на брандове в самите брандове. Например, една от най-големите търговски вериги в света, Tesco, предлага био продукти под 10-15 собствени марки. Всяка от тях има свое лого, цвят на опаковката и цялостна идентичност.
Как търговците ще стимулират клиентите да харчат повече?
Д-р Диксън е уверен, че емоцията ще е основният стимул за покупки и това ще се използва от търговците. Чрез звук, цвят, мирис и дори чрез спомените за предишни покупки, големите вериги ще се стремят да направляват потреблението и да стимулират хората да харчат повече. Дори и днес сме свидетели на примери за това. Неслучайно плодовете и зеленчуците, които изкушават със своята свежест, са в началото на супермаркетите. Пак там са и щандовете с прясно изпечен хляб, чийто мирис възбужда апетита и така подтиква към повече покупки.
Ключът ще бъде в познаването на клиента
„Един от най-бързо растящите сектори в търговията на дребно ще бъде проучването на „клиентското пътуване”.", казва д-р Диксън. Големите вериги харчат стотици хиляди всяка година за проучвания на клиентското поведение и тази сума непрекъснато ще се увеличава. Те буквално „следят” клиентите в магазините си и събират разнообразни данни за това какъв е маршрутът на клиента в магазина или мола, на къде най-често насочва погледа си, пред кои щандове се задържа най-дълго и т.н. Някои вериги, като известна шведска компания за обзавеждане, дори водят посетителите в магазините си по точно определен маршрут.
Точната промоция на точното място
Друг инструмент за направляване на клиентското пътешествие из магазините ще бъде умелото разполагане на промоционалните предложения. Това ще включва както продукти на специална цена, така и примамливи комбинации от стоки, например зърнена закуска с атрактивна за децата купичка.
Клиентите ще са все по-самостоятелни
Според д-р Диксън в бъдеще големите търговци ще оптимизират своите разходи чрез въвеждането на системи, които ще им позволят да намалят персонала си. Едно такова нововъведение е самотаксуването. Постепенно касите без касиер ще изместят традиционните. Дори и днес някои вериги в България предлагат подобен модел, но от него могат да се възползват клиенти с малко покупки - до 10-15 артикула.
Очаква се и постепенно да бъде намаляван броят на консултантите. Затова търговците ще инвестират все повече в модерни указателни табели, дигитални дисплеи и дори различни по цвят сектори в магазина, които ще помагат на клиентите бързо да откриват нужните продукти.
Какво още прогнозира Д-р Патрик Диксън е представено в "Търговска революция"