През юни продажбите на нови коли в България спадат, а в Европа нарастват. Ето какво още показват данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (АСЕА):
Продажбите в България
Според анализ на пазара на нови автомобили в Европа, изготвен от АСЕА, продажбите в България отбелязват спад от 3,9% в сравнение с юни 2015 г. През този месец у нас са регистрирани 2 440 нови коли, а година по-рано броят им е бил 2 540. Този спад идва след рекорден ръст от 17,7% през месец май 2016 година, отново на годишна база.
В същото време, данните за шестмесечието януари-юни 2016 г. показват ръст на пазара от 7,1% в сравнение със същия период на 2015 г. За първото полугодие в България са регистрирани 12 361 нови автомобила, докато през 2015 г. са били 11 541.
Пазарът в ЕС
Страните от Европейския съюз отбелязват ръст на продажбите за 34-ти пореден месец. През юни 2016 г. са регистрирани 1 459 508 автомобила, което е ръст от 6,9% в сравнение с юни 2015 г. Данните за полугодието показват, че регистрациите на нови автомобили са се увеличили с 9,4% и са достигнали 7 842 265 коли. Това са най-големите обеми от лятото на 2007 г., когато автомобилната индустрия беше сериозно засегната от икономическата криза.
В Европа най-голям ръст при новите коли отбелязват Италия (увеличение на регистрациите с 11,9%), Испания (с 11,2%) и Германия (с 8,3%).
Най-слабо в ЕС се представят Франция и Обединеното кралство. Във Франция през юни е отбелязан ръст от едва 0,8% на годишна база. А единствено в Обединеното кралство е отчетен спад на продажбите на нови коли – 0,8% на годишна база.
Кои са най-купуваните нови коли в ЕС?
Според данните на АСЕА, най-голям ръст в продажбите отбелязват Renault с 20,2%, BMW с 16,3% и Daimler (производителят на Mercedes) с 16,5%. Спад от 1,5% се наблюдава при Volkswagen.
Състоянието на автомобилната индустрия се приема като един от основните индикатори за развитието на икономиката. Последните данни за ръст в сектора дават основание за оптимизъм, че рецесията е към края си и че Европа се завръща към растеж.