За първите 9 месеца на 2014 г. пазарът на нови автомобили у нас е отбелязал ръст от 9% на годишна база.
За този период са били регистрирани 15 150 коли, излезли директно от шоурумите на вносителите, което е ръст от 1 252 автомобила в сравнение с периода януари-септември 2013 г. Това показват данните на международната браншова организация European Automobile Manufacturersa Association (ACEA). Ръстът от 9% у нас е доста над средния за Европейския съюз, който се изчислява на 6.1%.
Според вносители на автомобили, това показва тенденция за възстановяване на пазара. Някои дори сравняват сегашните нива с тези от предкризисните 2008-2009 г.
Стабилност при колите втора ръка
За разлика от продажбите на нови автомобили, при употребяваните пазарът е на близки нива до миналогодишните.
Все пак и тук има ръст – по отношение на сумите, които българите харчат за автомобили втора ръка. Наблюденията на търговци на употребявани коли показват, че покупките на стойност под 5 000 лева са по-скоро изключение. Най-често сделки се сключват в ценовия диапазон 8 000 – 30 000 лева.
Това показва, че има хора, които са готови да инвестират повече пари в замяна на качество, екстри и по-малка възраст на автомобила. Бърза проверка в сайтовете за продажба на коли показва, че за около 30 000 лева може да бъде закупена доста луксозна кола от топ марка на възраст 4-5 години.
Интересно е, че някои вносители предлагат чисто нови автомобили на стойност под 30 000 лева, но обикновено те са от по-нисък клас и с по-малко екстри. Това показва, че за българите вече не е достатъчно само да притежават кола, но търсят и представителност, тъй като автомобилът е израз на статус.
Кои са любимите марки на българите?
Според официалната статистика на МВР, регистрираните МПС у нас - нови и употребявани, са почти 3 милиона. Пак от там става ясно, че българинът предпочита немските автомобили. Данните на Вътрешното министерство показват, че към 01 юли 2014 година у нас са били регистрирани 476 327 представители на марката Volkswagen. Интересно е, че половината от тях (238 940) са в употреба над 20 години.
На второ място по брой коли в България е "Опел" с регистрирани 436 651 автомобила. Трета в класацията е марката "Форд" с 267 856 коли.
При спортните марки най-голямо присъствие има Porsche с 1958 коли. Bentley са продали в България 149 от луксозните си возила, а Ferrari-тата са 72. Точно толкова са и представителите на гордостта на социалистическото автомобилостроене „Чайка”.
На каква възраст е родният автопарк?
Според данните на МВР, 39% от регистрираните МПС са на възраст над 20 години. Между 16 и 20-годишни са 30 на сто от превозните средства. Едва 4% от движещите се по пътищата машини са до петгодишни.
Анализът на данните показва, че българските потребители все още купуват предимно автомобили втора употреба, като са склонни да платят за тях сравнително висока цена – над 8 000 лв. Предпочитанията към немските автомобили говорят за търсене на по-голяма издръжливост и здравина на колите. Не на последно място, разбира се, е и икономичността, която предоставят автомобилите, произведени след 2007 г. Всъщност, това са и част от иновациите, които движат покупката на автомобили в световен мащаб – здравина, издръжливост, безопасност и икономичност.