Последното проучване на статистическата служба на Европейския съюз - Евростат, анализира онлайн търговията в Еврозоната.
Данните от доклада "Дигиталната икономика и общество в ЕС" показват, че само 9% от компаниите в страната продават онлайн, докато в ЕС те са една пета. Едва 27% от българските потребители са пазарували онлайн през последната година.
Закъсняло начало
Преди 15 години пазаруването в интернет беше нещо непознато за бизнеса и потребителите. Въпреки обичайното закъснение в прилагането на новите международни тенденции, през последните няколко години онлайн търговията започна да расте бурно и търговците осъзнаха ползата от онлайн магазините.
Благодарение на интернет и новите мобилни технологии, потребителите получиха достъп до неограничена информация, а ритейл бизнесът - възможност лесно да позиционира и продава продуктите си.
Развитие в застой
Според проучването на Евростат, онлайн търговията у нас все още заема изключително малка част от общите продажби на търговците. Причините за това са, че много хора продължават да нямат доверие на електронните магазини или се страхуват да използват кредитните си карти за пазаруване в мрежата.
Добрата новина в доклада на Евростат е, че ръстът на онлайн продажбите в България изпреварва средния за Европейския съюз.
Потенциал за развитие
Според Евростат страната ни е на една от челните позиции в пазаруването на спортна екипировка и дрехи. От всички потребители, купили нещо от електронен магазин, 78% са поръчали спортна стока. България се нарежда на едно от последните места по онлайн покупки на храни, електронни устройства, книги, списания, билети за представления и концерти, транспорт и пътуване.
Друг показател, по който изостава България, е онлайн банкирането. Едва 7% от българите се доверяват на мобилните и интернет разплащания и преводи. А 61% от потребителите у нас предпочитат да плащат кеш при покупка на стока или услуга.
Положителната новина от доклада на Евростат е, че въпреки изоставането по редица показатели, българската онлайн търговия има огромен потенциал за растеж.
Разбери още защо процеса по дигитализацията е толкова важен за бизнеса и кои са факторите, които влияят на онлайн търговията.