Твоя бизнес

какъв е бумът на електронната търговия

Публикувано на 25 септември 2014 от Биляна Руженова

Picture

През последната година електронната търговия в България отчете едни от най-бързите темпове в цяла Европа, отбелязвайки средногодишен ръст от около 20%.

Това показват данните на Националния статистически институт, а прогнозите са процентът да продължи да нараства и в бъдеще.

Тази тенденция се доказва и от множеството новосъздадени сайтове за продажба на разнообразни по вид стоки. Като освен през лаптоп, все повече български потребители пазаруват и през мобилните си устройства.

Тенденциите в онлайн търговията

Във Великобритания 10% от търговията се осъществява онлайн, а в България ситуацията е идентична. Това сподели световноизвестният футурист д-р Патрик Диксън по време на презентацията си в София, където по покана  на БНП Париба Лични Финанси, България представи тенденциите в онлайн търговията.

Според проучванията, които той представи, 81% от хората в Европа и Северна Америка, на възраст 16-24 години, са използвали интернет за пазаруване, като средно са купували по два продукта на седмица. През 2012 г. 9% от населението на света е пазарувало през Интернет, а ежегодният ръст на този сегмент от потребителите е 2,5%.

Какво пазаруват българите през онлайн пространството?

Д-р Патрик Диксън има точен отговор на това: „Проучвания показват, че 63% от хората в България, които пазаруват онлайн, купуват дрехи и спортни стоки. 31% правят и плащат туристически резервации, 26% пазаруват книги, учебници и списания, а 15 % купуват билети за концерти и представления.”

Сравняването на цените е една от основните причини за растежа на онлайн пазаруването. Само в България има над 100 уеб сайта за сравняване на цените. Те са предизвикателство за бъдещето на търговията, защото са изключително важни за клиентите, според д-р Диксън.

Как се променя пазаруването?

С развитието на технологиите, мобилните устройства и социалните мрежи, пазаруването като цяло се промени и видоизмени. Преди да направи своя избор за покупка на дадена стока, клиентът прави няколко лесни и бързи проучвания. С няколко клика на мобилния си телефон той може да прочете всичко за желания от него продукт, да се консултира с приятелите си в социалните мрежи, да види всички негативни и положителни отзиви за избраната от него стока и на края да избере най-изгодния за него вариант за покупка.

Някои потребители дори приемат традиционните магазини само като шоурум. Те виждат на живо продукта, оглеждат го и след това, с помощта на мобилното си устройство правят най-изгодната покупка от онлайн магазин. Това от една страна задълбочава интеграцията между физическото и виртуалното пазаруване, а от друга възниква въпросът „Ще изместят ли интернет реалните магазини?“.

Освен развитието на технологиите и иновативните канали за продажба, за бумът в онлайн пазаруването допринася и възможността все повече стоки да се купят на изплащане.

Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Още мои публикации