Твоя бизнес

Big data ще промени ли бизнеса?

Публикувано на 23 октомври 2014 от Биляна Руженова

Picture

Днес промените във всяка сфера на живота се случват много по-бързо в сравнение, с който и да е период от човешката история, и няма бизнес сектор, който да не е засегнат от тях.

Развитието на технологиите и интернет повлияха значително на комуникациите, забавлението, образованието, търговията и много други сфери на живота. Вече всички хора са по-близо един до друг благодарение на смартфоните, социалните мрежи, преносимите устройства и т.н. Но има и една друга близост, която ще става все по-ясно изразена – тази между компанията и клиента.

Търговските компании бързо оцениха огромните възможности, които им предоставят новите технологии и на практика неограниченият достъп до интернет в развитите държави. Освен това, те осъзнаха, и че ръстът на бизнеса е свързан с познаването на клиента, който вече има достъп до огромно количество информация и може да открие мнение за продукт или услуга навсякъде и по всяко време. Затова водещите търговци се стремят да познават своите потребители колкото се може по-добре. За тях е ценно да знаят какво искат хората, кога пазаруват и какви са техните предпочитания. Така те могат да превърнат пазаруването от масово явление в персонално изживяване за отделния клиент.

Как компаниите получават тази информация?

Интернет дава възможност на компаниите да проведат една по-задълбочена комуникация с клиентите си, да анализират потребителските им навици и така да преценят точно какво, къде и кога да им предложат. За целта бизнесът събира т.нар. Big data (големи данни) за клиентско поведение, информация за мобилни плащания, местоположение и много други.

Често потребителите доброволно споделят тази информация чрез смартфоните си. Приложенията за споделяне на местоположението дават информация къде ходи конкретният човек. Споделянето на снимки показва какво си е купил или би искал. Коментарите във форуми и социални мрежи дават информация за неговия вкус.

Освен това, днес много продукти, закупени онлайн, вече се маркират с безжични стикери, които позволяват на търговците да проследяват стоките. Така те събират допълнителна информация за потребителите. Скоро тази тенденция няма да се наблюдава само в търговията, но и в производството. Това разказа световноизвестният футурист д-р Патрик Диксън по време на презентацията си в София, по покана на БНП  Париба Лични Финанси, България.

Според д-р Диксън, 90% от данните на Земята за цялата човешка история са събрани през последните 2 години. Търговците на бъдещето ще се възползват от тази информация, за да се доближат до отделния човек и да му предложат приятно клиентско изживяване – от изготвянето на индивидуална оферта до получаването на продукта.

За потребителите е важно да са сигурни, че данните им ще бъдат защитени и с тях няма да се злоупотребява, а ще бъдат използвани само за изготвянето на търговска оферта. Ето защо, за да достигнат до нужната им информация, компаниите трябва първо да изградят доверие с клиентите си.

Различните поколения потребители притежават различни навици, особено когато става въпрос за онлайн пазаруване.

Ето част от темите, с които трябва да се запознаят търговците, за да изградят адекватни продажбени стратегии: „Как пазаруват 20-30 годишните?“ и „Как да достигнем до 30-40 годишните потребители?“.

Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Здравей, аз съм Биляна Руженова

Още мои публикации