В бъдеще светът на търговията ще бъде преплетен между онлайн и офлайн реалностите. Какво обаче означава това?
Потребителите ще проучват в интернет, ще събират мнения от форуми, ще разглеждат продукти в магазините и накрая ще ги поръчват през интернет, за да се възползват от отстъпка или промоция. Нещо повече – целият процес на онлайн поръчка може да става в самия магазин и клиентът да си взема стоката веднага.
Важно ли е търговецът да бъде онлайн?
Все повече потребители оценяват удобството на пазаруването по интернет и доказателство за това са онлайн оборотите, които в някои браншове са между 10% и 20% от общите.
За да не останат „зад борда”, търговците не просто трябва да създават електронни магазини, но трябва и да напасват продажбените си стратегии спрямо новите тенденции, повлияни от сливането на онлайн и офлайн света. Такава тенденция например е услугата „запази и вземи“, която позволява стоката да бъде поръчана онлайн, но да бъде получена офлайн в магазина. Друга важна за клиентите възможност е да могат да върнат стока, купена през интернет, в офлайн магазин на търговеца.
Еволюция на доставките – нова пазарна ниша
Обединяването на онлайн с офлайн търговията ще доведе и до неизбежна еволюция на доставките на стоки до потребителите.
Един от проблемите при доставките до дома на клиента е, че той не винаги е там в момента на доставка. Това води до развитието на съвсем нова пазарна ниша – специализирани щандове за приемане на пратки в кварталното магазинче, фризьорския салон или фитнес центъра. Тази идея се ражда първо в Германия и много скоро се пренася в голяма част от Европа. Тези места за доставка се наричат „пунктове за колети”. Във Великобритания те вече са над 3000 за последната година, като 50% от потребителите взимат точно от там своите стоки.
Време за доставка
Времето на потребителите е ценно и всичко, което им спестява 3-4 часа, има висока стойност за тях. С новите стандарти доставките няма да са в рамките на денонощие или седмица, а ще стават в самия ден на поръчка. Когато клиентът отиде до магазина, той може веднага да получи желаната от него стока, а ако си я поръча онлайн, трябва да чака за нея най-малко 24 часа. Поради тази причина, търговците на едро вече доставят на партньорите си необходимите стоки, а дистрибуторите ги доставят до „пунктовете за колети”. Според прогнозите на редица експерти, в близко бъдеще сроковете на доставка ще бъдат максимално съкратени и стоките ще достигат до клиентите за максимум 6 часа.
Това са част от анализите на д-р Патрик Диксън за бъдещето на търговията в България и света. Вижте какво още прогнозира световноизвестният футурист за развитието на мобилния маркетинг и бъдещето на хипермаркетите.