Очаква се 2014 г. да бъде още една рекордна година по брой продадени автомобили.
Структура на пазара
Според проучване на Cetelem Observatoire, част от групата BNP Paribas, през 2014 г. са регистрирани над 85 милиона нови леки автомобила в целия свят, което се дължи главно на три пазара.
Един от световните пазари е Китай, където се очаква годината да приключи с ръст от 8.8% или 19.5 милиона автомобила. Пазарът в САЩ достига предкризисните нива, като през 2014 г. се очаква да бъдат регистрирани 16.2 милиона автомобила. Европейският пазар също отчита ръст от 6.4% и 13.1 милиона продадени коли.
Очаква се ръстът да продължи и през 2015 г. с продажбата на 88 милиона нови автомобила. В дългосрочна перспектива прогнозите достигат до 2020 г., когато обемите, според проучването на Cetelem Observatoire, ще достигнат над 100 милиона продадени автомобила в световен мащаб.
Проучването на Cetelem Observatoire обхваща 14 държави, в които се реализират над 70% от продажбите на нови коли в световен мащаб. Освен обемите на продажбите, резултатите отчитат и потребителските нагласи на различните пазари.
Потребителски нагласи
По отношение на основните критерии, определящи избора на автомобил, проучването сочи, че всички анкетирани шофьори, с изключение на тези в Китай, са посочили цената и разхода на гориво.
Що се отнася до произхода на автомобила, най-патриотично настроени са водачите в Япония. Близо 95% от участниците в проучването са заявили, че карат коли местно производство. На второ място са германците, като 57% от тях използват немски автомобили. Третото място се държи от французите с 53%.
Съществени различия има и по отношение на възрастта на автопарковете. В Европа средната възраст на колите е 9.7 години, а в САЩ – 11.4 години. Оказва се, че най-нови коли се карат в Китай – 4.6 години.
Средната възраст на купувачите на нови коли също варира. В Европа и САЩ тя е 52 години, а в Китай 35.
Проучването показва, че нови автомобили с дизелов двигател се купуват единствено в Европа, като те съставляват 55% от продажбите на континента. За сравнение, в САЩ едва 3% от продадените нови коли са с такива мотори и 0% в Китай, Бразилия и Япония.
Шофьорите са привързани към колите си
Според резултатите от проучването, шофьорите са привързани към своите автомобили поради следните причини:
-
За 94% от анкетираните те пестят време.
-
91% смятат, че автомобилът осигурява удобство при придвижване.
-
За 90% от участниците в проучването колата е синоним на свобода, независимост и автономност.
Тези резултати показват, че колата все повече се възприема като предмет от ежедневието. Доказателство за това е фактът, че 81% от анкетираните са заявили, че за тях автомобилът е просто средство за придвижване. Единственото изключение е Китай, където 94% от участниците в проучването възприемат притежаването на кола като символ на „модерност”.
Инвестицията в автомобила
Инвестицията в автомобила (покупка и поддръжка) са част от бюджетите на домакинствата. В Китай тя представляват 19% от всички разходи. В Бразилия съставлява 16.9%, в САЩ – 15.7%, а във Франция - 11.7% от бюджета на домакинствата.
Най-важните критерии: цена, икономия, безопасност
Цената, икономията на гориво и безопасността на автомобила са трите най-важни критерии при вземането на решение за покупка на нов автомобил. Резултатите от проучването показват едно съществено изключение от това - китайците обръщат най-голямо внимание на мощността.
Тенденциите показват ръст на пазара на нови коли в глобален мащаб. България не е изключение, което се потвърждава и от данните за пазара на автомобили у нас през първите 9 месеца на 2014 г.