Водещи онлайн търговци използват дронове за доставка на стоките, роботи разпознават клиентите и им правят персонализирани шопинг предложения, потребителите получават промоционални оферти според личните си интереси, докато сърфират в интернет...
Това са само част от иновациите в търговията, които консултантската компания Deloitte обобщава в доклада си „Global Powers of Retailing 2015”.
Колкото по-бързо, толкова по-добре
В днешния забързан свят времето е една от най-ценните „валути“. Както казва и футуристът д-р Патрик Диксън: „Имаме 5 секунди да спечелим клиента. След това той ще бъде загубен за нашия бизнес“.
Това се потвърждава и от изводите на експертите на Deloitte. Тъй като все повече потребители избират и поръчват онлайн, предизвикателството пред компаниите става все по-голямо. Ето защо и водещи ритейлъри като Amazon и eBay, експериментират с иновативни методи за доставка. Интернет гигантът Google също се стреми да навлезе мощно в сектора на онлайн търговията с механизми за доставка в рамките на същия ден.
От изложението до потребителя
Отмина времето, когато хората се запознаваха с новите модели телефони, телевизори или дрехи на специализираните изложения и предсезонните ревюта. Тогава те бяха готови да изчакат стоките да достигнат постепенно до магазините, но днешният потребител иска последната дума на техниката или модата веднага. Анализаторите на Deloitte дават за пример бизнеса с облекла, където най-конкурентоспособни са веригите за т.нар. бърза мода (fast fashion). При тях дрехата се появява в рамките на няколко седмици и бързо след това се заменя от по-нова и актуална.
Телефонът е новият каталог
Все по-голямото навлизане на смартфоните в ежедневието е важна част от ускоряването на търговския процес. Пазаруването през мобилно устройство вече е незаменим фактор, с който компаниите трябва да се съобразяват. "През следващите три години електронните продажби, направени през мобилен телефон, ще достигнат 638 млрд. долара. Това е точно толкова, колкото преди година беше цялата електронна търговия", се казва в доклада на Deloitte. Това ще подтикне търговците да развиват нови технологии и инструменти, които да отговорят на този тренд. Компаниите, които разработват приложения и позволяват бързо и сигурно плащане с едно натискане на бутона са важни участници в процеса. За да отговорят на тази тенденция, търговците трябва да инвестират във високоскоростен WiFi в магазините си и мобилни версии на интернет страниците си, казват от Deloitte.
В света на търговията най-успешни са тези, които успяват бързо да се адаптират и да отговорят на желанията на клиентите. След като потребителите искат бързина – да им предоставят бързина. Ако искат удобства в магазин – да осигурят удобства. Това ще доведе до промяна не само в начина, по който се избират стоки, но и в цялостната концепция за асортимент и устройство на магазините.