След няколко години 60-70% от оборота в търговията на дребно в България ще е съсредоточен в 6-7 търговски вериги.
Тази прогноза сподели световноизвестният футурист д-р Патрик Диксън пред представители на 2 600-те бизнес партньора на БНП Париба Лични Финанси, България. Според него този процес е необратим и вече е започнал в много страни.
Бъдещето на веригите
Секторът ще претърпи огромни промени. Една от тях ще бъде консолидация на пазара, като се очаква бързо обединение на големи вериги в България. В този процес големите играчи на пазара ще погълнат по-малките. Всъщност, вече наблюдаваме първите стъпки в тази насока. Наскоро една от големите вериги за търговия с бяла и черна техника придоби един от играчите в сектора „Направи си сам”.
Като знак за промяна в поведението може да се тълкува и фактът, че част от търговците излизат от традиционния си бизнес и разширяват дейността си в нови сегменти. Например, някои търговци на домашни уреди вече предлагат и обзавеждане и аксесоари за дома.
Противоположности в цените
Според д-р Диксън в бъдеще на пазара ще има както бюджетни, така и премиум брандове. Той предвижда, че: „Ще наблюдаваме две противоположности: повечето хора ще търсят основно бюджетни продукти, но ще има и сегмент от клиенти, които ще плащат значителни суми на премиум търговци в замяна на ексклузивност, лукс, уникалност и изключително качество.”
Възходът на моловете
Търговските центрове ще играят все по-важна роля на пазара. Д-р Диксън смята, че те няма да са за свръхбогати клиенти, а за средната класа и ще предлагат забавление за цялото семейство. С обособяването на зони за артисти, музиканти и художници, молът няма да бъде само голяма сграда с магазини и ресторанти за бързо хранене, а ще се превърне в дестинация за забавление за цялото семейство. За децата ще има парти центрове и куклен театър, за възрастните - кино, спортни зали и дори СПА центрове. Така моловете ще се превърнат в новите градски центрове.
Съдбата на търговските улици
С възхода на моловете се очакват промени и в градската среда. Постепенно традиционните търговски улици ще изчезнат. На много места в света те се превръщат в жилищни или арт зони.
Бъдещето на малките търговци
Разбира се, всичко това ще окаже натиск върху по-малките търговци. Те ще трябва да се адаптират към новата среда, доминирана от големите вериги. В резултат на това, според д-р Диксън, ще бъдем свидетели на ръст при нишовите търговци. Това ще са специализирани магазини, които предлагат бързо и добро обслужване, с фокус и лично отношение към отделния клиент и познаване на продуктите.
Д-р Патрик Диксън представя и прогнозите си за отношенията на търговците с клиентите в "Колко време имаме, за да спечелим клиента?".