Лични финанси

Остани вкъщи, пазарувай умно

Публикувано на 31 март 2020 от Свилен Димов

Остани вкъщи, пазарувай умно

Психологически изследвания показват, че в състояние на изолация сме много по-склонни да пазаруваме.

В настоящата ситуация, която те поставя в изолация от въшния свят и социалната ти среда, сигурно вече си задаваш нееднократно въпроса „Какво да правя, за да не скучая?“. Претърсването на социалните медии и сайтовете с различно съдържание са едни от най-лесните и достъпни средства за борба със скуката. Това неизбежно води и до увеличаване на покупките онлайн. Психологически изследвания показват, че в състояние на изолация сме много по-склонни да пазаруваме, като това ни помага да засилим усещането си за контрол над ситуацията. От друга страна обаче, рекламираните стоки, големите намаления и кризисната ситуация са идеална възможност за онлайн измамниците.

Основните цели на тези измами са ясни: да те подлъжат да купиш изгодно стока, която никога няма да получиш; да съберат чувствителна информация за теб от типа на лични данни, данни за сметки, номера на кредитни/ дебитни карти, пароли за достъп. Измамниците са изключително иновативни и хитри, и лесно можеш да станеш тяхна жертва, било то чрез фалшиви сайтове с изкушаващи оферти, томболи с големи печалби и награди за всеки или фалшиви имейли. Най-честите начини използвани, за да  те подлъжат са следните:

Сайт, предлагащ невероятно намалена цена за иначе много скъп продукт с оферта която изтича след броени часове;

Сайт, предлагащ да изтеглиш файл, който е вирус или друг тип злонамерена атака, възползвайки се от желанието ти да: участваш в дадено безплатно онлайн събитие, да направиш дадена покупка, да участваш в томбола, от която всеки печели;

Събиране на лична информация с цел злоупотреба – може да бъдеш поканен и да попълниш подозрително подробна форма за регистрация, искаща лични данни като ЕГН, номер на лична карта и др.;

Получаване на зловредни имейли до лични и служебни пощи. Някои от най-използваните методи за злоупотреба са: карат те да изтеглиш „важен“ файл, свързан например с банково извлечение, битови сметки и др. Или те препращат към фалшив сайт на банкова институция, разпределително дружество, данъчна агенция, където да те подлъжат да попълниш лична информация. Тези писма изглеждат изключително достоверни. Изпратени са от имейл адрес, който изглежда автентичен и включва името или част от името на компанията. Изполва се подпис, който показва позиция, име на служител и логото на самата компания. Набляга се на това, че трябва да реагираш бързо или те очакват финансови загуби или друг вид санкции.

В повечето случаи измамниците са истински професионалисти, а сайтовете или имейлите са направени така, че да са възможно най-достоверни. Използват се реални и търсени стоки, снимки и лога на съществуващи компании и редица други подвеждащи методи. Има обаче няколко неща, на които можеш да обърнеш внимание, за  да се предпазиш от такива измами:

  1. При онлайн страници за търговия на стоки и/или услуги

На първо място: сайтът защитен ли е? - Или по-просто казано, започва ли с https:// и има ли малко катинарче в лентата за адреса.

Никога не пазарувай със своята кредитна или дебитна карта от сайтове, който не са сигурни. Накратко, защитените така сайтове кодират изпращаната информация, като по този начин осигуряват високо ниво на защита. Всеки сайт свързан с покупки и/или изпращане на лична информация е необходимо да има такава защита. И един фалшив сайт ще започва само с http.

Много от големите онлайн търговци имат собствени мобилни приложения, които грантират сигурност при пазаруване и въвеждане на лични данни.

Задай си въпроса: Как попаднах на този сайт? - Обикновено до такъв сайт се достига след препратка от реклама от друг сайт или социална мрежа. Много малка е вероятността да попаднеш там след намерен резултат в някоя от популярните търсачки. Много от фалшивите сайтове съществуват в период от 2-3 дни, след което се закриват и не биха се показали при търсене на конкретна стока;

Стока/услуга , намалена в пъти от норматалната си продажна цена - Предлаганите стоки обикновено са много разпознаваеми, желани и на високи цени. Намалението  може да изглежда като стока, струваща реално 2 500 лв., но в ограничен период може да я закупиш само за 300 лв. Лесно е да се подлъжеш, особено ако се добавят и правдоподобни обяснения, че има незабавна ликвидация заради кризисната ситуация или 20 години от създаването на онлайн магазина, както и редица други “основателни” причини;

До изтичането на офертата или изчерпване на количеството има много малко време или бройки от стоките - Това лесно те оставя с усещането, че ако не действаш веднага може да изпуснеш невероятна възможност. Обикновено, ако затвориш страницата и влезеш отново след час, ще видиш, че броячът за време и/или количествата на стоките отново показва същото, което си видял и при първото си посещение на сайта. Това зависи и от уменията за създаване на сайтове на самите измамници;

Изиксване за прекалено споделяне на информация при регистрация - никой онлайн магазин не би трявбало да има нужда от твоето ЕГН или номер на лична крата. Тази информация, в комбинация с номер на кредитна или дебитна крата може да нанесе сериозни щети;

Описание на продукта - Възможно е самото описание на продукта да не е много ясно и да липсват важни характеристики. Понякога се набляга повече на убедителна причина за отстъпката, отколкото на описание на продукта. Възможно е сайтът да предлага една конкретна стока и да не води до други продукти, а ако се опиташ да отвориш друга секция на сайта да дава грешка;

Стандартната информация за всеки сайт - Общите условия, информацията за доставка, контактите с търговеца,  логата на партньори на сайта - може да са непълни. При масовото правене на фалшиви сайтове, тази информация е една и не се променя за различните сайтове. Често се случва да има разминаване между общите условия и целта на сайта, информацията да е неясна или объркана, да има лошо качество на снимки и лога. Често конкретни контакти като телефон, имейл адрес или физически адрес на компанията липсват или никой не отговаря на посочените телефони. Името на компанията, което най-често е най-отдолу на страницата, при тези сайтове липсва;

Потърси отзиви на други потребители за сайта и предлаганите там стоки чрез популярните интернет търсачки;

Допълнитена сигурност и спокойствие ще ти даде и една по-детайлна проверка на сайта. Съществуват сайтове, чиято единствена цел е да правят проверки на сигурността на онлайн страниците. Те проверяват подробно даден сайт, като оценяват сигурността му, извличат по-подробна и иначе невидима за потребителя информация (собственик на сайта,  дата създаване, страна от която е създаден), търсят друга негативна инфорамация и дават препоръка дали да го използваш или не. Някои от сайтовете, които можеш да използваш за проверка:

http://www.urlvoid.com/

http://google.com/safebrowsing/diagnostic?site  и името на проверявания сайт.

https://www.alexa.com/siteinfo

https://www.scamadviser.com/

http://scamanalyze.com/check/ 

https://www.whois.net/  

 

2. При съмнителни имейли
 

Подателят на имейла ще се представя за реална институция. Съдържанието на писмото ще е убедителен текст, чиято цел е да те накара да изтеглиш и отвориш прикачен файл. В повечето случаи тези файлове са архивирани. Никога не тегли и не отваряй прикачен файл от такива писма! Той най-вероятно е вид злонамерен софтуер, с който измамниците могат да получат достъп директно до твоя компютър;

Съдържанието на имейла може да те препрати и до страница на подателя, която да е фалшива, с цел да събере лична твоя информация. Тези страници са направени да изглеждат така, както би изглеждала станицата на реалната институция, за която се представят. Тук също можеш да провериш: дали страницата е защитена (https:/); дали има всичката необходима информация за един сайт; дали се отварят други секции от сайта. Свържи се с контактния център на фирмата и попитай дали това писмо е реално.

След като вече имаш едно на ум, онлайн пазаруването може да си остане едно приятно изживяване, така че ...Остани вкъщи, пазарувай умно!

Свилен Димов

Здравей, аз съм Свилен Димов

Здравей, аз съм Свилен Димов

Като експерт в потребителското кредитиране, развивам пазара на автомобилни кредити на Банката. Заедно с партньорите ни в индустрията, успяваме да осигурим по-достъпно и отговорно кредитиране в автомобилния пазар.

Отделно се занимавам с нови технологии и по-специално развитието на IoT (Интернет на нещата), машинно обучение и създаване на изкуствен интелект.

Още мои публикации