Икономиката следва своеобразен кръгообразен модел.
Периодът от свръхпотребление е последван от такъв на стагнация, което е напълно логично, тъй като потребителите изчерпват наличните си финансови и капиталови ресурси.
Затова кризата, настъпваща през 2020-2021 г., беше напълно предвидима, т.к. през изминалите години в периода 2012 – 2019 потреблението стремглаво се увеличаваше. Ситуацията с коронавируса само забърза тези непрeдотвратими, но логични икономически процеси.
И все пак – възможно ли е да извлечем полза от нея?
Периодите на икономическа криза и стагнация са много по-кратки от периодите на възход, така че трябва да се възползваме максимално от тях.
На първо място – инвестирай в себе си
Сега е моментът и времето да забавиш темпото и вместо в необмислени и скъпи покупки да вложиш наличните си средства в шофьорски, езиков или друг курс, да напишеш отдавна отлаганата си дипломна работа или да придобиеш нови умения.
Щом кризата отмине – търсенето на кадри във всички сфери от обществения живот ще се увеличи и колкото повече знания имаш ще бъде по-добре за теб. Работодателите също намаляват разходите си чрез съкращаване на част от персонала или намаляване на работното време или работното възнаграждение и колкото повече умения имаш, толкова по-успешен служител ще си. В случай, че се самоосигуряваш или работиш свободна професия допълнителните знания в различни сфери ще ти помогнат да се справиш по-добре и едновременно с това да съкратиш разходите си.
На второ място – вложи парите си разумно
По време на криза обикновено се покачват цените на бързооборотни стоки, но често спадат на други – мебели, книги, техника, автомобили.
Сега е моментът да преобзаведеш жилището си с минимални средства или да си закупиш автомобил. Даже и да нямаш спестени средства, можеш да се възползваш от стоки на изплащане с минимално оскъпяване или от безлихвен кредит. Много по-лесно е да направиш ремонт на дома или на автомобила в моментите на стагнация, тъй като майсторите са по-свободни.
На трето място – развий своите умения
Всеки от нас има опит в определена сфера или свое хоби. Помисли какво ти се отдава и ти харесва. Често в моментите на икономически застой фирмите или потребителите ползват услугите на любители, а не на професионалисти с цел намаляване на своите разходи. По време на отминалата преди почти 10 години финансова криза някои хора стартираха успешно сладкарски бизнес от хоби; други впрегнаха шивашките си умения; трети започнаха да се занимават с фотография или преводи и откриха продажбите в интернет– така от недотам сериозно занимание, всички те започнаха да получават приходи и до днес.
На четвърто място – ползвай интернет за продажба и реклама
В периодите на криза често се случва физическите магазини да бъдат затворени или цените да са твърде високи за джоба на крайния потребител. В ситуацията с коронавируса - много хора умишлено избягват да посещават магазини и молове заради струпването от хора. Ето защо интернет пространството се превръща освен в място за полезна информация, също и в такова за продажби и реклама. Можеш да продаваш всичко – от вещи втора употреба до home-made творения. Можеш също така и да рекламираш себе си - всичко от водопроводни услуги до програмиране.
На пето място - търпението е важно
Рано или късно кризата ще отмине, но трябва да сме подготвени за нея. Предлагаме няколко идеи за допълнителен доход, както и успееш да планираш бюджет в трудни ситуации.