Производителите на автомобили са в бясна надпревара да предложат все повече иновации в новите си модели. До скоро голяма част от тях изглеждаха като научна фантастика, а вече са в серийно производство. Кой е предполагал, че колата ще паркира сама, ще спира при опасност или, че ще може да бъде управлявана с приложение от смартфона?
Борба за пътуване на ток
Един от най-бързо развиващите се сегменти в автомобилопроизводството е разработването на електромобили. В началото много експерти гледаха скептично на масовата употреба на коли, задвижвани на ток. Основната причина за това беше слабият капацитет на батериите, който осигуряваше много малък пробег. Това, в комбинация с висока цена и големите тегло и обем правеше перспективите пред колите на ток много мрачни.
Днес всичко е различно. Батериите са по-леки, с по-голям капацитет и доста по-евтини. Експерти, цитирани от Financial Times казват, че историята повтаря възхода на смартфоните. В началото те също бяха отхвърляни заради бързо разреждащите се батерии. А днес почти всеки е с „умен” телефон в джоба.
Тенденциозно повечето големи производители предлагат модели, задвижвани изцяло на ток. Сред тях са Renault, VW, Chevrolet, Opel, BMW, Audi, Nissan и Toyota. Всички те инвестират в разработване на олекотени материали, футуристични технологии и най-вече на по-мощни батерии. Според Венсан Кари, ръководител на продажбите на електромобили в Renault, до 2017 г. пробегът на колите ще е удвоен, а до 2020 г. ще бъде увеличен с още 30-40%.
Друго препятствие - високата цена на батериите, също скоро може да бъде преодоляно. Американската компания Tesla, която е един от основните двигатели на популяризирането на електромобилите, изгражда огромен завод за батерии, наречен Gigafactory. Целта е чувствително понижаване на цената на батериите, което ще бъде постигнато с огромно производство. Прогнозите са, че през 2020 г., когато заводът ще бъде открит, в него ще се произвеждат повече батерии, отколкото е цялата продукция днес.
Прогнози за пазара
Според прогноза на анализаторите от LMC Automotive, през 2015 г. в Европа ще бъдат продадени 360 000 автомобила, задвижвани с изцяло електрически или хибриден двигател. Това е ръст от 30% в сравнение с 2014 г., но все още е много ниско като процент на продажбите на целия пазар – едва 2.5%.
Към момента колите на ток представляват под 1% от общите продажби на повечето развити пазари. Това се дължи на два основни фактора – недоверието на потребителите, и все още предпазливото отношение на производителите към този сегмент, и въздържането от мащабни вложения в разработването на нови технологии.
За по-широкото проникване на електромобилите важна роля ще изиграе и държавната политика. Някои страни разработиха редица стимули като данъчни облекчения и държавна помощ при покупката. Сред тях е Германия, която освен изброеното, планира и мащабни инвестиции в развитието на мрежа от точки за зареждане. Целта е през 2020 г. броят на електромобилите в страната да достигне 1 милион.
Въпрос на време е да разберем какви чудеса ще ни предложат автомобилите на бъдещето, но едно е сигурно – те ще бъдат по-икономични и екологични.